.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
به بهانه برگزاری نخستین کنگره بین المللی ابن شهر آشوب ساروی؛
مازندران میزبان اهل ایمان جهان تشیع
مهدی پورعرب

شمال نیوز: به بهانه گرامیداشت فرزند خلف و صالح دیارعلویان، مازندران میزبان اهل ایمان از جهان تشیع شد.

نخستین کنگره ی بین المللی علامه «ابن شهر آشوب ساروی مازندرانی» به پاس ارج نهادن مقام علمی و فقهی و نیز شناساندن شخصیت آثار و تالیفات گرانسنگ و جایگاه این علامه و عالم دینی وفلسفی، پس از گذشت حدود 800 سال از عمر ذی قیمتش روزهای 29 و 30 آبان در زادگاهش ساری و روز دوم آذر در دیار مرجعیت و فقاهت جهان اسلام شهر مقدس قم برگزار می شود.
«محمدابن علی بن شهر آشوب ساروی» ملقب به «ابوجعفر»،  «رشیدالدین»، «زین الدین» در سال 489 در محله ای قدیمی به نام سروینه باغ شهرستان ساری در خانواده ای اهل ایمان و پیرو آل علی (ع) و ائمه معصومین (ع) دیده به جهان گشود و در سال 588 ه.ق در سرزمین «حلب» از توابع سوریه به نام «جوشن حلب» در مکانی به نام «مشهد الحسین» (نقل است سر مقدس امام حسین (ع) در  این مکان آورده شد) در سن با برکت 99 سالگی با عالم هستی وداع کرد و به خاک سپرده شد.
این اندیشمند مفسر و محقق قرن پنجم هجری از شاعران به نام مازندران در عصر خود بود که برای شناساندن مظلومیت و معصومیت چهره ی آل علی (ع) بسیار تلاش کرد. مازندران و دیار طبرستان اولین جایگاه اعتقاادات شیعی با محبان علی (ع) به نام سرزمین علویان لقب یافته است و این افتخار را مردم شهر امل و ساری با پذیراشدن از فرستاده ی رییس مذهب شیعه امام جعفر صادق (ع) به نام جناب «ملا محمد مجدالدین» (که اکنون درآرامگاهی به نام ملامجدالدین بارگاهی دارد) از آن خود کردند.
دیار طبرستان و استان مارندران از گذشته های دور زادگاه نامدارترین و بزرگترین علمای شیعی جهان اسلام بوده و هست.
واقعیت موجود این است که علما و اندیشمندان در آن دوران خفقان و حکومت جور و ستم فاسقان، برای حفظ عقاید شیعه ، از خود ایستادگی بسیار نشان داده و چه بسا در این راه جان عزیز خود را هم فدای ترویج اسلام و تشیع کردند. اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری قمری (دوران زندگی ابن شهر آشوب)، یکی از مواج ترین دوران ضد شیعی تاریخ است.
 بزرگترین قدرت شیعه، یعنی «آل بویه» در نهایت سکون از میان رفت و حکومت جور «خارزمشاهیان»، «سلجوقیان» و «ایوبیان» در مناطق مختلف دنیای اسلام تسلط پیدا کردند و این امر باعث شد شیعیان در سختی و مشقت ادامه ی طریق دهند.
 شاید امروز برگزاری کنگره ی ابن شهر آشوب ساروی بهانه ای باشد برای سفر به زندگی پرمشقت علمای شیعی آن روزگار، که در عین رنج و مصائب بسیار هرگز دست از عقاید و ترویج اسلام و مذهب مقدس شیعه دست برنداشتند.
این نکته حائز اهمیت است که در تاریخ زندگی اعتقادی شیعیان میراث معنوی و ماندگاری وجود دارد که به سادگی نمی توان از کنار آن گذر کرد و اگر هر روز و هرماه و همه سال ایام تاریخ برای آن کنگره و مناسبت برپا شود، باز هم کم است.
 «محمد ابن علی بن شهرآشوب ساروی مازندرانی» در 8 سالگی حافظ کل قرآن بود و در ادامه زندگی عالمانه خود در همه ی علوم اسلامی به مهارت دست یافت. این عالم فقیه بزرگ تاریخ تشیع برای دیدار و کسب فیض از محضر ارزشمند امام «محمد غزالی» با مشقت تمام رنج سفر را بر خود هموار کرد و به بغداد رفت.
برای دیدار با علمای بزرگ محیط های علمی در سراسر جهان، به سرزمین از جمله «حله»، «هند»، «سوریه» و «اباشامات» آن منطقه مسافرت کرد. او در طول زندگی با برکت دینی خود موفق شد به طور ریشه ای اندیشه های شیعی را در میان خواص  عوام، با تبحر و در کمال ادب، گسترش دهد.
وی علاوه بر تسلط بر علوم مختلف، شاعر هم بوده است. «سیروس مهدوی» کارشناس تاریخی مازندرانی معتقد است: «ابن شهر آشوب بودن یک مفهوم ثانوی به ما می دهد؛ شاعری که در خدمت توده های محرومی است که اتفاقا تشیع از درون این حوزه که خود دانشگاه بزرگی برای تنفس کردن است، برامده است» .
ابن شهر آشوب ساروی در خاطرات خود می گوید: «وقتی که من مناقب را شروع به نوشتن کردم، هزار مناقب نوشته شده بود.»
 «المناقب» ابن شهر آشوب کاملترین مناقب طول تاریخ است. بنابراین وی تنها مناقب علی ابن ابی طالب (ع) و مناقب حضرت فاطمه زهرا (س) را نمی نویسد، بلکه مناقب جامع آل رسول الله (ص) را به نگارش درمی آورد. حتی «متشابه القران» که بخش های مهم آن در بحث فقهی بود، جای جای آن فقه «مقارن« (تطبیقی) را با دیگر فرقه ها  مطرح می کند. به نظر می آید این دفاعش باعث شد دیگران نتوانند شخصیت علمی برجسته ی او راتحمل کنند. اندیشه های ناب او در سطر سطر دست نوشته هایش به یادگار مانده و موجب شده در این کنگره، نه تنها از شرق ، که از غرب عالم بر حقانیت او صحه بگذارند. هر چند باید سالها پیش از این برگزار می شد و اینکه «مدتی است این مثنوی تاخیر شد...» اما آفرین و دست مریزاد به تمامی کسانی که در راه برگزاری این آئین جهانی همچون شورای فرهنگ عمومی مازندران از ماهها پیش تلاش و کوشش کردند.
به گفته حجت الاسلام ابراهیمی، دبیر کنگره بین المللی ابن شهر آشوب ساروی، 117 مقاله از کشور و برخی نقاط جهان از جمله کشورهای هلند، هند، عراق، نیویورک، پاکستان و لبنان به دبیرخانه ارسال شده است.
 جای بسی خوشحالی است که قرار است در این کنگره نخستین ترجمه «المناقب» به زبان فارسی منتشر شود، تا همگان با مصائب و معصومیت چهره ی آل علی(ع) آشنا شوند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

علیرضا 29 آبان 1392
ممنون

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.049 seconds.